Peningkatan Daya Saing Usaha Mikro Kecil Melalui Pelatihan Pemasaran Digital
DOI:
https://doi.org/10.56013/jak.v5i3.4718Abstract
Micro and Small Enterprises (MSEs) in Desa Kassi face challenges in digital marketing due to their reliance on conventional methods, such as direct sales from home, which limit their market reach and product competitiveness. The Capacity Building Program for Student Organizations (PPK Ormawa) by MP Ekolibrium FEB UNM was designed to address these issues through training that includes business social media management, the use of websites and e-commerce platforms, and the creation of engaging and interactive digital content. The methods implemented include face-to-face training, door-to-door mentoring, and ongoing evaluations. As a result, MSEs are now capable of managing business social media, leveraging websites and e-commerce platforms, and producing creative content that enhances product appeal. A significant outcome of this program is the establishment of the UMK Center, serving as a marketing hub through websites and marketplaces. This program not only improves digital marketing skills but also expands market reach and enhances the competitiveness of MSEs in Desa Kassi.
References
Al Aufa, N., Masfufah, D., Tsabitah, S., Indriyani, S., Zahra, A. G., Farizi, D. D., & MS, M. (2024). Sosialisasi UMKM Kuliner Bibik Kuweh Untuk Peningkatan Penjualan melalui Optimasi Digital Marketing. I-Com: Indonesian Community Journal, 4(1), 90–100. https://doi.org/10.33379/icom.v4i1.3884
Amalia, R., Syaodah, S., Susilawati, & Suyatna, R. G. (2024). Penerapan Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran UMKM Studi Kasus Batik Tedjo. Jurnal Manuhara: Pusat Penelitian Ilmu Manajemen Dan Bisnis, 2(1), 295–301. https://doi.org/10.61132/manuhara.v2i1.568
Andika, A., Jennifer, Huang, J. C., & Sebastian, J. C. (2021). Analysis of Digital Marketing Adoption in Indonesian Micro, Small, and Medium Enterprises. Jurnal Manajemen Bisnis, 18(3), 308–328. https://doi.org/10.38043/jmb.v18i3.3173
Fauzi, M., & Zurohman, A. (2023). Pengoptimalan Strategi Pemasaran Produk UMKM Melalui Platform Online Shop pada Komunitas Kreatif Ibu-ibu di Kecamatan Wonotunggal. Welfare : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(3), 475–479. https://doi.org/10.30762/welfare.v1i3
Humairoh, F., Dasopang, A. A., Sinambela, R. T. B., Deswita, K., Febrianty, I., Sirait, D. J., Siburian, S. D. P., Balqhis, Y., Wira, R. B., Angelina, N. E., & Suranta, A. (2024). Pelatihan Marketplace dan E-Commerce pada UMKM di Desa Labuhan Tangga Kecil. COMSEP: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(3), 187–191. https://doi.org/10.54951/comsep.v5i3.692
Khairi, U. A., Hasibuan, N., Pratama, A. Z. R., & Suhairi. (2024). Strategi Pemasaran dan Posisi Target Sebagai Kunci Keberhasilan Bisnis. Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 9(1), 9–17. https://doi.org/10.30651/jms.v9i1.21424
Lubis, P. S. I., & Salsabila, R. (2024). Peran UMKM (Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah) dalam Meningkatkan Pembangunan Ekonomi di Indonesia. MUQADDIMAH: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi Dan Bisnis, 2(3), 91–110. https://doi.org/10.59246/muqaddimah.v2i2.716
Maharani, D. A., & Hasibuan, R. R. (2024). Peningkatan Kemampuan Pemasaran Digital pada UMKM di Desa Sumbang Purwokerto Untuk Meningkatkan Daya Saing dan Jangkauan Pasar. Abdi Makarti, 3(2), 130–141. https://doi.org/10.52353/abdimakarti.v3i2.730
Rafiah, K. K., & Kirana, D. H. (2019). Analisis Adopsi Media Sosial Sebagai Sarana Pemasaran Digital Bagi UMKM Makanan dan Minuman di Jatinangor. Jesya: Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah, 2(1), 188–198. https://doi.org/10.36778/jesya.v2i1.45
Riswati, B. M., Zawawi, Gendut, S., & Oka, W. (2024). Pelatihan Penerapan Digital Marketing Melalui Media Sosial Instagram dan E-Commerce pada UMKM Penjaringan Sari. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 5(1), 880–885. https://doi.org/10.55338/jpkmn.v5i1.2411
Sasikirana, I. D. V., Dewi, A. S., Khayzuran, Q. A., Firdausy, S. P., & Radianto, D. O. (2024). Strategi Pemasaran Digital yang Efektif Untuk Meningkatkan Daya Saing Perusahaan di Era Digital. Profit: Jurnal Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 3(2), 166–177. https://doi.org/10.58192/profit.v3i2.2092
Setiawati, D., Wahyono, A., & Pratiwi, Y. N. D. (2024). Digitalisasi Usaha Kecil Melalui Website UMKM Sebagai Upaya Memperluas Jaringan (Studi Kasus pada KWT Azalea Farm Boyolali). HOAQ: Jurnal Teknologi Informasi, 15(2), 60–68. https://doi.org/10.52972/hoaq.vol15no2.p60-68
Sifwah, M. A., Nikhal, Z. Z., Dewi, A. P., Nurcahyani, N., & Latifah, R. N. (2024). Penerapan Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM. MANTAP: Journal of Management Accounting, Tax and Production, 2(1), 109–118. https://doi.org/10.57235/mantap.v2i1.1592
Tafrilyanto, C. F., Aini, S. D., Zayyadi, M., Nuritasari, F., & Putri, N. F. (2023). Pendampingan Pembuatan Nomor Induk Berusaha dalam Rangka Pengembangan UMKM. Jurnal Pengabdian Masyarakat Sains Dan Teknologi, 2(2), 147–153. https://doi.org/10.58169/jpmsaintek.v2i2.155
TNP2K. (2021). Sistem Informasi Data Tunggal UMKM: Usulan Peta Jalan Pengembangan Basis Data UMKM. Penerbit: Tim Nasional Percepatan Penanggulangan Kemiskinan, Jakarta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Abdullah Mubarak, Lili Apriliani, Anugrah Aidil Fitri, Marwah Amaliah Putri Sam, Syarif Hidayatullah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



