Colaboration of Make a Match by Giving Questions and Getting Answers Using Domino Cards to Improve Student Activity and Mathematics Learning Outcomes

Authors

  • Ghofirotul Mardiah Madrasah Tsanawiyah Sirojul Ulum, Indonesia

Abstract

Learning is a key activity of the education proces. Researchers conducted observation in class VII MTs Sirojul Ulum Virgin. This study description aktivity and study results in studying the operational aljabar with tipe Make A Match and Giving Question And Getting Answer make Card Domino. Type of researc is a classroom action research (CAR). The procedure used is the model cycle, mean persentesion activity studyig in the first cycle of 69,14%, while in the second cycle is 80,53%. Then the results of pretest of students of 50,00%, while in the first cycle of 61.11%, while in the second cycle of 94,44%. It means that the activity and student learning outcomes can be improved with the implementation of cooperative learning model type Make A Match And Giving Question And Getting Answer make Card Domino. The learning model is used for improve motivation student in  question and have keative answered to prove the  problem.

Keyword: Make a Match and Giving Question and Getting Answer, domino card,

learning activity and learning outcomes.

                                               

References

DAFTAR PUSTAKA

Arikunto, Suharsimi. 2015. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : PT Rineka Cipta.

Aini, Qurrotul. 2013. Penerapan Metode Rotating Trio Exchange (RTE) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VII-A Di MTs Wahid Hasyim Jatimulyo Tahun Pelajaran 2013/2014. Skripsi

Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarkat : PT Raja Grafindo Persada.

Budiono, Arifin Nur. 2015. Buku Pedoman Penyusunan Proposal dan Skripsi. Jember : Pustaka Radja.

Darul. 2011. Pembelajaran Matematika Realistik dengan Pendekatan Humanistis Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Volume dan Luas Permukaan Bola Siswa Kelas IX Semester Gasal MTs Al-Islah Jenggawah Tahun Pelajaran 2011/2012. Skripsi.

Jica.2003. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta PT Raja Grafindo persada

Kingley. 2005. Perencanaan Belajar Dan Pembelajaran Matematika. Jakarta :

Lie, Anita. 2008. Cooperative Learning. Jakarta : Grasindo Media.

Mudjino. 2011. Pembelajaran Model Giving Question and Getting Answer, http//www.sejarahklasik.blogspot.com.< 21 Mei 2017>.

Nasution, S. 1997. Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar Mengajar. Jakarta : PT Bumi Aksara.

Ni’mah, Mabrurotun. 2012. Pembelajaran Operasional dengan Menggunakan Metode Kooperatif Tipe Student Achievement Division (STAD) Siswa Kelas VIII B Semester Ganjil MTs Mifahul Huda Ajung Tahun Pelajaran 2012/2013. Skripsi.

Ningsih, Wina, 2015. Pembelajaran Giving Question and Getting Answer Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas IX SMP Ibrahimi Mayang Tahun Pealajaran 2015/2016.Skripsi

Purbasari, Hanif Yuliana. 2015. Penerapan Pembelajaran Make a Match Untuk Meningkatkan keaktivan dan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII Pada Materi Aljabar di SMP Banyuasin Tahun Pelajaran 2015/2016. Skripsi.

Rohman, Abdur. 2012. Perencanaan Pembelajaran Matematika. Bahan ajar. Jember: FKIP Universitas Islam Jember.

Rusman. 2011. Model – model Pembelajaran Mengembangkan Profesional Guru. Jakarta : Rajawali Pers.

Sudijono. 2005. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.

Susanto, Agus. 2015. Pembelajaran Tipe Giving Question and Getting Answer Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VII pada Materi Himpunan. Skripsi.

Suprijono, Agus. 2015. Cooperative Learning Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Tim PPPPTK MATEMATIKA (P4TK MATEMATIKA). 2014. Bimbingan Tekhnologi Matematika, Alat Peraga Matematika. Yogyakarta.

Trianto. 2007. Model – model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Kontruktivistik. Jakarta : Prestasi Pustaka.

Wulandari, Riska. 2015, Pembelajaran Make a Match Pada Materi Bilangan

Pecahan Untuk Meningkatkan aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas VII Mts Miftahul Ulum Suren Tahun Pelajaran 2015/2016. Skripsi

Downloads

Published

2018-07-28

How to Cite

Mardiah, G. (2018). Colaboration of Make a Match by Giving Questions and Getting Answers Using Domino Cards to Improve Student Activity and Mathematics Learning Outcomes. Jurnal Axioma : Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 3(2), 185–193. Retrieved from https://ejurnal.uij.ac.id/index.php/AXI/article/view/335

Issue

Section

Articles