Pendampingan dalam Meningkatan Motivasi dan Minat Anak dalam Menghafal Al-Qur'an Juz 30 Melalui Kegiatan Lomba sambung ayat didesa Kerpangan Probolinggo
DOI:
https://doi.org/10.56013/jak.v5i3.4844Keywords:
Motivation; interest; memorizing the Quran; verse-connection competitionAbstract
It is important to create a supportive environment for children to memorize the Quran. A positive environment, such as support from parents and the community, can increase children's interest in learning and memorizing the Quran. This activity aims to create a fun, competitive atmosphere, so that children are more motivated to memorize the Quran, especially Juz 30. This mentoring program uses a qualitative approach with participatory action research to explore the factors that influence children's motivation and interest in memorizing. The results of this activity are expected to shape a generation that loves the Quran and has noble morals, as well as strengthen social support from family and community.
References
Maghfiroh E, Hidayatullah I, Parino P, Yusuf TM. Pemberdayaan Masyarakat dalam Pemahaman dan Optimalisasi Lingkungan Sehat di Desa Salak Kecamatan Randuagung Kabupaten Lumajang Jawa Timur. Al-Khidmah J Pengabdi Masy. 2025;5(1):117-128.
Umul Hazizah, Muhammad Mahfud. Program Unggulan Tahfidz al-Quran Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Ulum Driyorejo Berbasis Metode Talaqqi. Indones Islam Educ J. 2022;1(1):45-54. doi:10.37812/iiej.v1i1.622
Basri AN, Muharam AAS. Upaya Meningkatkan Hafalan Al-Qur’an Juz 30 Pada Anak Melalui Kegiatan Magrib Mengaji. Proc Uin Sunan …. 2021;(November):1-11.
Delva Reni. Program Studi Pendidikan Agama Islam. Metod Peniltian. 2018;5(2):81.
TA’DUNGAN K. Peningkatan Minat Belajar Siswa Dan Keaktifan Belajar Siswa Kelas Vii. Sci Eng Educ Dev Stud Conf Ser. 2021;5(2):52-56. doi:10.20961/seeds.v5i2.56850
Wati BM, Tindangen M. Peran Dukungan Sosial Terhadap Motivasi Belajar Siswa: Studi Kasus Siswa Kelas X Sman 2 Samarinda. Semin Nas Pendidik Profesi Guru Tahun 2022. Published online 2022:105-111.
Maharani D. Implementasi Pembelajaran Tahfiz Al-Qur’an Juz 30 dengan Metode Jama’dan Talaqqi. J Alasma Media Inf dan Komun …. 2022;4(2):91–101.
Pondok DI, Madinatul T, An QUR. METODE MENGHAFAL AL- QUR ’ AN Al-Qur ’ an merupakan kitab suci umat Islam yang memiliki kedudukan sentral dalam kehidupan sehari-hari . Sebagai pedoman hidup , Al-Qur ’ an tidak hanya dibaca , tetapi juga dihafalkan oleh jutaan Muslim di seluruh dunia . T. 02(01):31-44.
Hidayah, N. (2021). Pengaruh Kegiatan Keagamaan terhadap Perkembangan Karakter Anak. Bandung: Alfabeta,
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Eva Maghfiroh, Achmad Farid, Indra Hidayatullah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



