The Effect of Head NumberTogether (NHT) Learning Model on Student Mathematics Learning Outcomes

Authors

  • Nurfaidah Afianti SMP Plus Bustanul Ulum Mlokorejo, Indonesia

Abstract

The purpose of the research is to know there is significant effect of using number head together (NHT) model on the mathematic students learning outcomes. The kind of the research is eksperimental research with quantitative approach. The subjects of the research are students of class VII C at SMP Plus Bustanul Ulum Mlokorejo. With the data collecting method that used in the research are documentation, interview and test. The data analysis method that used is t test. The value of t tes is 4,11 with dk is 30 and alpha 0,05 and t tabel is 2,042 we know that t value > t table ( 4,11 > 2,042 ). So it is mean that Ha is approver and Ho is rejected, than we can say that there is significant effect of using number head together (NHT) model on the mathematic students learning outcomes 

Keywoard: number head together, mathematic student learning outcomes

References

DAFTAR PUSTAKA

Al`ayubi, S. 2007. “ Jurnal Matematika dan Pembelajarannya.“ Jurnal

Matematika, No. 1 (1):11.

Amri, S & Ahmadi, I. 2010. konstruksi Pengembangan Pembelajaran. Jakarta:

Prestasi Pustaka.

Arikunto, Suharsismi. 2006. Prosedur Penelitian. Jakarta: PT Asdi Mahasatya.

Arifin, Zainal. 2011. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Dimyati & Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka

Cipta.

Djamarah, Saiful Bahri. 2005. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Rineka

Cipta.

Fathurrohman, M. 2015. Model-model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta:

Ar-ruzz Media.

Ilma, A’yun Zidni. 2015. Aplikasi Metode Pembelajaran kooperatif Learning Tipe

NHT (Number Heads Together) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa

Kelas VIIB pada Himpunan di SMP Islam Mayangan Tahun Pelajaran 2014

-2015. Skripsi tidak diterbitkan. Jember: FKIP Matematika UIJ.

Jihad, A & Haris, A. 2008. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.

Mustofa, A & Asrohah, H. 2011. Bahan Ajar Perencanaan Pembelajaran.

Surabaya: Kopertais IV Press.

Riyanto, Yatim. 2001. Metodologi Penelitian Pendidikan. Surabaya: SIC.

. 2005. Paradigma Pembelajaran. Surabaya: Unesa University

Press.

Ropi’ah, Hafidatur. 2013. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa MA Al-Amanah

Kelas X Pada Pertidaksamaan Linear Satu Variabel Melalui Pembelajaran

Kooperatif Tipe NHT (Numbered Heads Together) Tahun Pelajaran

/2012. Skripsi tidak diterbitkan. Jember: FKIP Matematika UIJ.

Sardiman. 2005. Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja

Grafindo Persada.

Sofia. 2013. Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Melalui

Pembelajaran Kooperatif Model Numbered Heads Together (NHT) Kelas VII

Semester I MTs Miftahul Ulum Leces Tahun Pelajaran 2013/2014. Skripsi

tidak diterbitkan. Jeember: FKIP Matematika UIJ.

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung:

Alfabeta.

. 2015. Statistik Nonparametris untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Trianto. 2011. Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik.

Jakarta: Prestasi Pustaka.

Tim LPTK Institut Agama Islam Negeri. 2011. Bahan Ajar Pendidikan dan

Latihan Profesi Guru. Surabaya:LPTK Institut Agama Islam Negeri Sunan

Ampel.

Downloads

Published

2018-07-28

How to Cite

Afianti, N. (2018). The Effect of Head NumberTogether (NHT) Learning Model on Student Mathematics Learning Outcomes. Jurnal Axioma : Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 3(2), 168–175. Retrieved from https://ejurnal.uij.ac.id/index.php/AXI/article/view/333

Issue

Section

Articles