The Effect of Head NumberTogether (NHT) Learning Model on Student Mathematics Learning Outcomes
Abstract
The purpose of the research is to know there is significant effect of using number head together (NHT) model on the mathematic students learning outcomes. The kind of the research is eksperimental research with quantitative approach. The subjects of the research are students of class VII C at SMP Plus Bustanul Ulum Mlokorejo. With the data collecting method that used in the research are documentation, interview and test. The data analysis method that used is t test. The value of t tes is 4,11 with dk is 30 and alpha 0,05 and t tabel is 2,042 we know that t value > t table ( 4,11 > 2,042 ). So it is mean that Ha is approver and Ho is rejected, than we can say that there is significant effect of using number head together (NHT) model on the mathematic students learning outcomes
Keywoard: number head together, mathematic student learning outcomes
References
DAFTAR PUSTAKA
Al`ayubi, S. 2007. “ Jurnal Matematika dan Pembelajarannya.“ Jurnal
Matematika, No. 1 (1):11.
Amri, S & Ahmadi, I. 2010. konstruksi Pengembangan Pembelajaran. Jakarta:
Prestasi Pustaka.
Arikunto, Suharsismi. 2006. Prosedur Penelitian. Jakarta: PT Asdi Mahasatya.
Arifin, Zainal. 2011. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Dimyati & Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka
Cipta.
Djamarah, Saiful Bahri. 2005. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Rineka
Cipta.
Fathurrohman, M. 2015. Model-model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta:
Ar-ruzz Media.
Ilma, A’yun Zidni. 2015. Aplikasi Metode Pembelajaran kooperatif Learning Tipe
NHT (Number Heads Together) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa
Kelas VIIB pada Himpunan di SMP Islam Mayangan Tahun Pelajaran 2014
-2015. Skripsi tidak diterbitkan. Jember: FKIP Matematika UIJ.
Jihad, A & Haris, A. 2008. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
Mustofa, A & Asrohah, H. 2011. Bahan Ajar Perencanaan Pembelajaran.
Surabaya: Kopertais IV Press.
Riyanto, Yatim. 2001. Metodologi Penelitian Pendidikan. Surabaya: SIC.
. 2005. Paradigma Pembelajaran. Surabaya: Unesa University
Press.
Ropi’ah, Hafidatur. 2013. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa MA Al-Amanah
Kelas X Pada Pertidaksamaan Linear Satu Variabel Melalui Pembelajaran
Kooperatif Tipe NHT (Numbered Heads Together) Tahun Pelajaran
/2012. Skripsi tidak diterbitkan. Jember: FKIP Matematika UIJ.
Sardiman. 2005. Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja
Grafindo Persada.
Sofia. 2013. Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Melalui
Pembelajaran Kooperatif Model Numbered Heads Together (NHT) Kelas VII
Semester I MTs Miftahul Ulum Leces Tahun Pelajaran 2013/2014. Skripsi
tidak diterbitkan. Jeember: FKIP Matematika UIJ.
Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung:
Alfabeta.
. 2015. Statistik Nonparametris untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Trianto. 2011. Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik.
Jakarta: Prestasi Pustaka.
Tim LPTK Institut Agama Islam Negeri. 2011. Bahan Ajar Pendidikan dan
Latihan Profesi Guru. Surabaya:LPTK Institut Agama Islam Negeri Sunan
Ampel.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 JURNAL AXIOMA : Jurnal Matematika dan Pembelajaran
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.