The Application of Creative Problem Solving (CPS) Models with Puppet Media (Cartoons) To Increase Student Understanding Activities

Authors

  • Veronika Agustin MTs. Zainul Hasan Balung, Indonesia

Abstract

The purpose of the research is to know how to apply Creative Problem Solving model with Wayang Media (Cartoon) to the understanding of student. The type of research used is classroom action research with Hopkins model research design that begins with preliminary action then proceeded by planning, action, observation, and reflection. Based on research result the application of Creative Problem Solving model with Wayang Media (Cartoon) can improve understanding and students activity. This is evident from the percentage of student learning activities on learning cycle I for 77.7% with good enough category and cycle II of 86.8% with good category. This shows an increase of 9.1%. Completeness of student learning outcomes on prerequisite materials obtained from pre-cycle pretest is 80.8%. While the completeness of student learning outcomes in learning cycle I reached 84.6% with good category and has reached the percentage of completeness in a classical. While in the second cycle reached 96.2% with very good category.

Keywords: creative problem solving, wayang media

References

DAFTAR RUJUKAN

Ajrina, Nur Ulfah. 2017. Penggunaan Model Pembelajaran Inquiry untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Ilmu Pengeteahuan Alam. http://repository.unpas.ac.id/id/eprint/15553 <05 Mei 2017>

Arikunto, Suharsimi, et al. 2014. Penelitan Tindakan Kelas. Jakarta : PT Bumi Aksara

_________________. 2010. Prosedur Penelitian. Jakarta : PT Rineka cipta

Budiono, Arifin Nur. 2011. Buku Pedoman Penyusunan Proposal dan Skripsi. Jember : Pustaka Radja & FKIP Universitas Islam Jember..

Dimyati & Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran . Jakarta: PT Rineke Cipta

Fatmawati. 2003. “Perbedaan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Menggunakan Metoda Inquiry dan Discovery di Kelas IV SD Kota Padang”. Jurnal Ilmu Pendidikan. No. 2, 39-42.

Hamdi, Syukrul. 2011. Implementasi Pendidikan Karakter dalam Pendidikan Matematika. http://syukrul-hamdi.blogspot.co.id/2011/09/implementasi-pendidikan-karakter-dalam.html <20 April 2017>

Hamdiyah, Amin. 2014. Penerapan Metode Problem Solving pada Materi Bilangan Pecahan Siswa Kelas VII B di SMP Negeri 4 Tanggul Tahun Pelajaran 2014/2015. Skripsi Sarjana Pendidikan FKIP UIJ. Jember : tidak diterbitkan

Hidayati, Nurul. 2013. “Analisis Penggunaan Media Pembelajaran pada Mata Pelajaran Ekonomi Materi Akuntansi Kelas XI IPS di SMA Negeri 1 Gedangan Sidoarjo.” Jurnal Ilmiah, No. 1, 1-18.

Huda, Mitahul. 2013. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta : Pustaka Pelajar

Marlina, Julia. 2017. “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran ICT dan Persepsi Siswa Tentang Metode Mengajar Guru dengan Memperhatikan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas X Sma Negeri 1 Sukau Tahun Pelajaran 2016/2017”. Jurnal Ilmiah, No.1, 1-21.

Maulina. 2016. Pendidikan Indonesia di Mata Internasional. http://linarrahma.blogspot.co.id/2016/12/pendidikan-indonesia-di-mata.html <20 April 2017>

Moleong. 2011. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung : PT Remaja Rosdakarya

Nuryani, Oman. 2009. “Upaya Peningkatan Hasil Belajar Bangun Ruang Sisi Datar dengan Menggunakan Kombinasi Pendekatan Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dan Media Benda Asli Siswa Kelas VIII-6 SMP Negeri 272 Jakarta.” Laporan Penelitian Tindakan Kelas, No. 1, 9-39.

Oktavianti, Ika. 2015. “Penerapan Cooperative Learning Tipe Stad dan Snowball Drilling untuk Meningkatkan Keaktifan dan Prestasi Belajar IPS.” Jurnal Sosial Budaya, No. 1, 13.

Pepkin, Karen L. 2004. Creative Problem Solving In Math. http://www.uh.edu/hti/cu/2004/v02/04. <16 April 2017>

Pitajeng. 2006. Pembelajaran Simetri Lipat Yang Menyenangkan. Jakarta: Depdiknas Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Direktorat Ketenagaan. http://faizalnizbah.blogspot.com <23 Mei 2017>

Purwanti, Indah. 2012. Studi Kasus Tentang Pemahaman Orang Tua yang Memiliki Anak Berkebutuhan Khusus di SDN Kembangan Kecamatan Kebomas Kabupaten Gresik. Skripsi Sarjana Psikologi Fakultas Psikologi UIN Maulana Malik Ibrahim. Malang.

Sudijono, Anas. 2011. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Suranto. 2009. Metodologi Penelitian dalam Pendidikan dengan Program SPSS. Semarang : CV. Ghiyyas Putra

Tungkagi, Donald Qomaidiansyah. 2014. “Penguasaan Matematika SD pada Masiswa PGSD.” Jurnal Ilmiah. No.1, 1-10

Downloads

Published

2018-07-28

How to Cite

Agustin, V. (2018). The Application of Creative Problem Solving (CPS) Models with Puppet Media (Cartoons) To Increase Student Understanding Activities. Jurnal Axioma : Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 3(2), 194–201. Retrieved from https://ejurnal.uij.ac.id/index.php/AXI/article/view/336

Issue

Section

Articles