Hubungan Dukungan Keluarga Terhadap intensitas Perilaku Bunuh Diri Pada Mahasiswa

Authors

  • Ruth Selvy Apriliana Haryanto Universitas Nasional Karangturi,Indonesia
  • Shofwatun Amaliyah Universitas Nasional Karangturi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.56013/jcbkp.v8i2.3888

Keywords:

Family Support, Suicide, University Students

Abstract

Due to problems that occur among students with family support which may be excessive or insufficient, students often decide to harm themselves or even choose to commit suicide due to stress, depression and so on. This condition of students is caused by a lack of support from family coverage. Among students, suicidal ideation is not a new phenomenon and often occurs among students at universities. There are many students who face severe stress and depression so they have thoughts and even take these actions. This research aims to determine the effect of family support on the intensity of suicidal behavior in students. This research method uses a quantitative approach on 60 students. The instruments used in this research used a purposive sampling technique with the Family Support Scale (FSS) scale questionnaire and the Suicide Behaviors Questionnaire - Revised (SBQ-R). The regression test was used to see the strength of the two variables between family and student support with a p value of 0.002 (p value < 0.05). Based on the explanation regarding the negative impact of depression on life, students need to have the ability to face various difficulties and have resilience and support from the family as protective factors to face challenges that minimize the impact of depression factors.

References

Adinda, S. T., & Prastuti, E. (2021). Regulasi Emosi dan Dukungan Sosial: Sebagai Prediktor Ide Bunuh Diri Mahasiswa. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 6(1), 135–151. https://doi.org/10.33367/psi.v6i1.1520

Ansyah, E. H., & Susanti, P. N. (2023). Hubungan Dukungan Sosial dengan Stres Akademik Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Sidoarjo. Jurnal Consulenza : Jurnal Bimbingan Konseling Dan Psikologi, 6(2), 214–223. https://doi.org/10.56013/jcbkp.v6i2.1996

Darmayanti, K. K. H., Anggraini, E., Winata, E. Y., Fakhriya, S. D., Arini, D. P., Kristiyani, V., Purwasih, I., & Afifah, S. (2022). Level Depresi dan Dampaknya terhadap Ide Bunuh Diri pada Mahasiswa di Pulau Sumbawa. Jurnal Psikologi, 18(1), 63. https://doi.org/10.24014/jp.v18i1.15792

Deko Eka Putra, Nelwati, F. F. (2023). Hubungan Depresi, Stres Akademik Dan Regulasi Emosi Dengan Ide Bunuh Diri Pada Mahasiswa. Jurnal Keperawatan Jiwa (JKJ): Persatuan Perawat Nasional Indonesia, 11(2655–8106), 689–702.

Fitri, A. (2023). Program Preventif Bunuh Diri Untuk Mengurangi Ide Dan Percobaan Bunuh Diri Pada Mahasiswa. Journal of Clinical, Industrial, Social and Educational Psychology, 12–22. https://doi.org/

Hasanudin, F., Yuke Yolanda, & Muhammad Zahrie Nurhadiansyah. (2023). Kasus Bunuh Diri Dan Peran Keluarga. Al-Mawarid Jurnal Syariah Dan Hukum (JSYH), 5(2), 173–192. https://doi.org/10.20885/mawarid.vol5.iss2.art4

Kadek, N., Yunadi, T., Made, N., & Wahyunadi, D. (2024). Hubungan tingkat stres dengan risiko bunuh diri pada mahasiswa tingkat akhir. 12(4), 799–806.

Mariyati, P., Dwiastuti, R., & Hamidah. (2023). Gambaran Dinamika Psikologis Mahasiswa yang Memiliki Ide Bunuh Diri Psychological Dynamics of College Students with Suicidal Ideation. JURNAL PIKes: Penelitian Ilmu Kesehatan, 4(2), 39–48.

Panjaitan, R. U., Wardani, I. yulia, Nasution, R. A., Primananda, M., & Arum, D. O. R. S. (2023). Keeratan Keluarga dan Kemampuan Pemecahan Masalah Berhubungan Dengan Ide Bunuh Diri Pada Mahasiswa. Jurnal Keperawatan, 15 Nomor 3(September), 1045–1052.

Putri, A. (2024). Analisis Faktor-Faktor yang Memengaruhi Ide Bunuh Diri pada Perempuan Dewasa Awal Analysis of Factors Influencing Suicidal Ideation in Early Adult Women Abstrak. 11(02), 844–864.

Putri, R. A., & Arbi, D. K. A. (2023). Hubungan Antara Dukungan Sosial dengan Ide Bunuh Diri pada Emerging Adult. Blantika: Multidisciplinary Journal, 2(1), 89–98. https://doi.org/10.57096/blantika.v2i1.71

Ramadhani, J., Hardinata, P., & Masfufah, U. (2020). Faktor risiko terjadinya perilaku bunuh diri pada remaja: Sebuah kajian literatur. Jurnal Flourishing, 3(7), 286–292. https://doi.org/10.17977/10.17977/um070v3i72023p286-292

Roziqi, M., Muslihati, M., & Hambali, I. (2023). Faktor Protektif Ide Bunuh Diri Remaja. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(1), 205–212. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i1.764

Wusqa, N., & Novitayanti, S. (2022). Risiko Bunuh Diri pada Mahasiswa Tingkat Akhir. JIM Fkep, 6(2), 145–150.

Siti Nurul Amiroh, Wazna Layalia Alyan & Rama Abdul Rozak. (2024). Analisis Dukungan Sosial Terhadap Ide Bunuh Diri Pada Remaja, 263-274. https://doi.org/10.47353/sikontan.v2i3.1778

Alia Lestari, Nur Ma'wiyah, Muhammad Ihsan. (2020). Kontribusi Dukungan Keluarga dan Teman Bergaul Terhadap Indeks Prestasi Kumulatif Mahasiswa dengan Memperhatikan Intensitas Belajar, 51-60. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v8i1.1318

Silvia Febriyanti I, Nono Hery. Y. (2021). Pengaruh Keberfungsian Keluarga terhadap Penyesuaian Akademik pada Mahasiswa Tahun Pertama Selama Proses Pembelajaran Daring, 1436-1443. https://www.academia.edu/download/77413493/pdf.pdf

Waruwu, Albertin. (2021). Hubungan Dukungan Keluarga Dengan Stres Pada Mahasiswa Yang Menyusun Skripsi Di Fakultas Psikologi Universitas Medan Area. https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/15529

Putri Nanda. S, Eko H.A. (2023). Hubungan Dukungan Sosial Dengan Stres Akademik Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Sidoarjo 214-225. https://doi.org/10.56013/jcbkp.v6i2.1996

Rafael Gary Warella ; Emmanuel Satyo Yuwono (2024) Hubungan Regulasi Diri Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi UKSW Dengan Kondisi Keluarga Yang Bercerai. 1451-1458. https://doi.org/10.47492/jip.v4i9.3125

Downloads

Published

2025-09-30

How to Cite

Apriliana Haryanto, R. S., & Amaliyah, S. (2025). Hubungan Dukungan Keluarga Terhadap intensitas Perilaku Bunuh Diri Pada Mahasiswa. Jurnal Consulenza : Jurnal Bimbingan Konseling Dan Psikologi, 8(2), 297–310. https://doi.org/10.56013/jcbkp.v8i2.3888