THEMATIC-INTEGRATIVE PARADIGM OF CURRICULUM AND PAI LEARNING DEVELOPMENT IN MADRASAHS OR SCHOOLS (THEORETICAL STUDY)

Authors

  • Nurmasihin Nurmasihin Uninus Bandung
  • Ifah Khadijah Universitas Islam Nusantara Bandung
  • Usep Suherman Universitas Islam Nusantara Bandung

DOI:

https://doi.org/10.56013/fj.v5i2.4519

Keywords:

Thematic-integrative paradigm, Islamic Religious Education (PAI), curriculum, value internalization

Abstract

This study aims to examine the thematic-integrative paradigm in the development of curriculum and learning in Islamic Religious Education (PAI) at madrasahs or schools through a literature review approach. This paradigm offers a solution to the challenge of fragmented learning by integrating Islamic values into cross-subject themes in a contextual and holistic manner. The literature study method is used to analyze theories, concepts, and previous research findings relevant to the integrative approach in Islamic education. The findings indicate that the thematic-integrative approach enhances the effectiveness of PAI learning, supports value internalization, and shapes students' character in spiritual, intellectual, and social dimensions. The successful implementation of this paradigm is strongly influenced by teacher competence, institutional support, and the availability of adaptive curriculum tools. Therefore, strengthening teacher training and providing systemic support are key to realizing a more transformative and relevant PAI learning experience for today’s educational needs.

References

Abdullah, M. A. (2010). Islam sebagai ilmu: Epistemologi, metodologi, dan etika. Yogyakarta: Pilar Religia.

Asmani, J. M. (2012). Tips aplikatif pendidikan karakter di sekolah. Yogyakarta: DIVA Press.

Hidayat, A. R. (2017). Integrasi nilai-nilai keislaman dalam pembelajaran tematik di sekolah dasar Islam terpadu. Jakarta: Kencana.

Langgulung, H. (1986). Pendidikan Islam dan peranannya dalam pembangunan di Indonesia. Jakarta: Pustaka Al-Husna.

Majid, A. (2014). Kurikulum dan pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Majid, A. (2014). Perencanaan Pembelajaran: Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Malik, M. (2011). Integrasi Ilmu dalam Perspektif Islam: Upaya Membangun Paradigma Keilmuan Integratif. Jakarta: Prenada Media Group.

Muhaimin. (2009). Rekontruksi pendidikan Islam: Dari paradigma lama ke baru. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Muhaimin, dkk. (2011). Pengembangan kurikulum Pendidikan Agama Islam di sekolah, madrasah, dan perguruan tinggi. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Mulyasa, E. (2013). Kurikulum 2013: Pengembangan kompetensi guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Muslich, M. (2008). Kurikulum dan pembelajaran: Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara.

Nasution, S. (2008). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar dan Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Nata, A. (2013). Integrasi ilmu dalam perspektif Islam. Jakarta: Prenadamedia Group.

Nugroho, A. (2015). Model pembelajaran tematik integratif SD/MI. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Suyanto, & Asep Jihad. (2013). Menjadi guru inspiratif. Jakarta: Esensi Erlangga.

Tilaar, H. A. R. (2002). Pendidikan, kebudayaan, dan masyarakat madani Indonesia. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Tilaar, H. A. R. (2002). Perubahan Sosial dan Pendidikan: Pengantar Pedagogik Transformatif untuk Indonesia. Jakarta: Grasindo.

Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu: Konsep, Strategi dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara.

Zuchdi, D. (2008). Humanisasi pendidikan: Menumbuhkan kembali pendidikan yang manusiawi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Zuhairini, et al. (1994). Metodologi Pengajaran Agama. Jakarta: Bumi Aksara.

Downloads

Published

2025-09-29

How to Cite

Nurmasihin, N., Khadijah, I., & Suherman, U. (2025). THEMATIC-INTEGRATIVE PARADIGM OF CURRICULUM AND PAI LEARNING DEVELOPMENT IN MADRASAHS OR SCHOOLS (THEORETICAL STUDY). FAJAR Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 211–224. https://doi.org/10.56013/fj.v5i2.4519