Layanan Informasi Karir dalam Pengambilan Keputusan Karir Siswa Di SMA Katolik Giovanni Kupang

Authors

  • Anjela Burak Liwun Universitas Katolik Widya Mandira Kupang, Indonesia
  • Kristinus Sembiring Universitas Katolik Widya Mandira Kupang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.56013/edu.v13i2.4824

Keywords:

Career Information Service; Career Maturity; Counseling Guidance; Decision-Making

Abstract

This study analyzes the role of career information services in helping students make career decisions at SMA Katolik Giovanni Kupang. Using a qualitative narrative approach, the research involved guidance and counseling (BK) teachers and 34 students from class XII-H. Data were collected through interviews and observations, then analyzed using data reduction, display, and conclusion techniques. The results showed that many students were still uncertain about choosing study majors and professions that match their interests and abilities. Factors influencing their decisions included parental influence, limited self-understanding, and lack of access to career and higher education information. Findings revealed that 79.4% of students began to understand their interests and talents, 85.3% gained knowledge about job opportunities, and 67.6% were able to make independent career decisions. BK teachers acted as facilitators and motivators, guiding students to identify their potential and connect personal values with societal needs. Despite its effectiveness, the program faced challenges such as limited technological facilities. Overall, the study concludes that career information services play a crucial role in developing students’ independence, confidence, and readiness to enter the professional world.

References

Addzaky, K. U. (2024). Perkembangan Peserta Didik Sma (Sekolah Menengah Atas). Addzaky, K. U. (2024). Perkembangan Peserta Didik Sma (Sekolah Menengah Atas). Jurnal Ilmiah Nusantara, 1(3), 75–85.

Alamsyah, M. N., Umar, N. F., & Saman, A. (2023). Pengembangan Media Bimbingan Karier Animasi Motion Graphic Sebagai Layanan Informasi Karier Pada Siswa Sekolah Dasar. Indonesian Journal Of Educational Counseling, 7(2), 240–254.

Astuti, P. B., Kurniawan, K., & Semarang, U. (2021). Jurnal Bimbingan Dan Konseling Terapan. 05(02), 93–104.

Audrey, A. W., Murfiyana, Y. A., Muzaki, A., & Anjarsari, R. (2023). Peran Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam Mendukung Karir Siswa Smk N 3 Metro Melalui Program Bmw. Pandu: Jurnal Pendidikan Anak Dan Pendidikan Umum, 1(4), 36–44.

Choiriah, S. I. N. (2025). Efektivitas Bimbingan Karier Dengan Teknik Modeling Untuk Meningkatkan Kematangan Karier Siswa Di Sma Negeri 1 Kasiman.

Dinayasmin, A. (2024). Manajemen Peserta Didik Untuk Peningkatan Prestasi Akademik Dan Non Akademik Peserta Didik Di Sekolah Menengah Pertama Islam Terpadu Insan Permata Malang.

Eka Pitri, T., Hartini, H., & Warlizasusi, J. (2023). Pelaksanaan Layanan Bimbingan Dan Konseling Dalam Membantu Siswa Menemukan Identitas Diri Di Sman 6 Kepahiang.

Ernawati, S., Hardiyawansyah, H., Haris, M. H., Safitri, S., & Syarifuddin, S. (2025). Peran Pendidikan Dan Lingkungan Dalam Mempersiapkan Kemandirian Karir Remaja. Semantik: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 3(2), 321–328.

Fasha, F., Sinring, A., & Aryani, F. (2015). Pengembangan model e-career untuk meningkatkan keputusan karir siswa sma negeri 3 makassar. Jurnal Psikologi Pendidikan & Konseling, 1(2), 170-179.

Intani, I. D., & Sawitri, D. R. (2023). Hubungan Antara Dukungan Sosial Guru Bimbingan Konseling Dan Adaptabilitas Karir Pada Siswa Kelas Xii Di Sma Negeri 1 Cilacap. Jurnal Empati, 12(5), 368–375.

Laili, N., & Pradikto, S. (2025). Reformasi Kurikulum Pendidikan: Menyelaraskan Kebutuhan Akademik Dan Keterampilan Hidup. Integrative Perspectives Of Social And Science Journal, 2(01 Februari), 878–887.

Mariam, D. (2025). Peran Support System Dalam Pengembangan Program Bimbingan Dan Konseling. Jbk Jurnal Bimbingan Konseling, 3(01).

Maulana, W. (2021). Tinjauan Tinjauan Mengenai Historical Thinking Skills Dan Karakteristik Peserta Didik Pada Jenjang Menengah Atas. Indonesian Journal Of Education And Humanity, 1(2), 69–78.

Permana, D., Rahman, A., & Wildan, D. (2025). Landasan Teori Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Teori Perkembangan Moral, Kognitif, Dan Sosial. Jurnal Belaindika (Pembelajaran Dan Inovasi Pendidikan), 7(2), 215–223.

Pratama, A. (2023). Peran Guru Bk Dalam Membantu Perencanaan Pengembangan Karier Siswa Melalui Layanan Informasi. Al-Mursyid: Jurnal Ikatan Alumni Bimbingan Dan Konseling Islam (Ikabki), 4(2).

Putro, E. A., & Jawandi, A. (2024). Buku Ajar Bk Karier. Unisripress.

Rosita, L. (2018). Peran Pendidikan Berbasis Karakter Dalam Pencapaian Tujuan Pembelajaran Di Sekolah. Jipsi-Jurnal Ilmu Politik Dan Komunikasi Unikom, 8.

Sukmawati, F. N. (2025). Analisis Yuridis Peran Negara Dalam Pemenuhan Hak Pendidikan Tinjauan Komparatif Indonesia Dan Filipina.

Wahyuningsih, D. D., & Nugraha, I. S. (2021). Penggunaan Kolase Karir Sebagai Intervensi Terapi Untuk Pengambilan Keputusan Karir Siswa Smk. Konseling Edukasi: Journal Of Guidance And Counseling, 5(2), 250–268.

Waruwu, M. (2024). Pendekatan Penelitian Kualitatif: Konsep, Prosedur, Kelebihan Dan Peran Di Bidang Pendidikan. Afeksi: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 5(2), 198–211.

Yanti, H. (2021). Impementasi Pendidikan Nilai-Nilai Karakter Di Sekolah. Al-Kahfi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 55–78.

Downloads

Published

2025-11-30

How to Cite

Liwun, A. B., & Sembiring, K. (2025). Layanan Informasi Karir dalam Pengambilan Keputusan Karir Siswa Di SMA Katolik Giovanni Kupang. Jurnal Educazione : Jurnal Pendidikan, Pembelajaran Dan Bimbingan Dan Konseling, 13(2), 135–145. https://doi.org/10.56013/edu.v13i2.4824

Issue

Section

Articles